Tuesday 3 January 2023

 

Begitulah manusia, kalau dah tak suka tu buatlah macam mana sekalipun, tetap tidak suka juga. Hatta, betapa baikpun kita didepan dia, memang takkan dia pandang kita ni seolah olah kita ni musuh yang akan menjatuhkan dia.

Sifat negatif ini tidak seharusnya ada dalam diri seseorang, apatah lagi dalam pejabat kerana kita datang kesitu bukan untuk cari masalah. Kita mencari rezeki dan duit dari kerja yang kita lakukan itu haruslah halal sebab akan masuk dalam perut kita juga.

Aku sebenarnya tidak faham dengan segelintir orang yang mengamalkan sikap menunjuk nunjuk, berlagak, sombong dan angkuh dalam kehidupan seharian. Lebih lebih lagi waktu bekerja, kalau boleh setiap detik waktu itulah nak tunjuk perangai yang sebenar.

Kalau dia betul sangat dan bagus tu, lain lah! Ya, aku sendiri pun bukanlah bagus mana tetapi; setahu aku, aku takde lah sampai nak buat orang rasa 'annoying' bila bekerja dengan aku. Aku ni dah 25 tahun kot bekerja dan kalau ikutkan, apa yang aku kerjakan selama ini, aku dah tau selok beloknya. Orang kata, tutup mata pun boleh buat.

Kadang, kesian aku dengan orang macam ni. Dari apa yang aku perhatikan, dia macam kurang 'kasih sayang' agaknya sampai ada masa, begitu teruk dia tunjuk perangai dia. Sampaikan habis siapa yang dia jumpa, kena tempiasnya. Sabar jelah, kan...

Apa pun, aku berdoa agar dia berubah lah satu ketika nanti. Bukan apa, kalau terus menerus dia berkelakukan begini, jangan terkejut satu masa nanti, tiada siapa pun akan hormat pada dirinya malah semua orang akan menjauhkan diri dari dia.

Orang kita sekarang bukan macam orang dulu-dulu, sekali kau buat onar, sampai bila bila orang akan ingat dan tidak akan mendekati kau. Mungkin menegur tu, ada lah tapi tidak rapat malah mungkin kau akan diabaikan.

Wallahu alam.

 

Copyright 2010 Biar Berakhirnya Di Sini.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.