Friday 6 January 2023

Bersua kembali.

Siapa je yang tak suka makan? Sememangnya, makanan amat diperlukan oleh setiap makhluk yang bernyawa untuk meneruskan kehidupan. Zat-zat yang disediakan oleh makanan dapat memberikan tenaga dan seterusnya nutrisi yang diperlukan oleh badan kita. Tidak kira lah apa jenis makanan yang diambil, pasti akan ada kandungan nutrisi di dalamnya sama ada banyak ataupun sedikit.

Baru baru ini, jabatan tempat aku bekerja telah menganjurkan sesi makan-makan sempena hujung tahun 2022 dan meraikan pekerja-pekerja yang baru memulakan tugas. Konsep yang digunapakai kali ini ialah "potluck" makanya, sesiapa yang turut serta diwajibkan membawa menu untuk dihidang di tas meja. Terpulang menu apa yang hendak di bawa sama ada dimasak sendiri atau ditempah dari tukang masak di luar.

Biasalah, disebabkan semua bekerja dan tidak mempunyai banyak masa di rumah untuk menyediakan menu-menu yang ingin dibawa, ramai yang mengambil pendekatan untuk menempah sahaja. Menu yang dipilih dikongsi (bayaran) bersama. Bila dikumpul semua menu, sangat meriah jadinya sebab ramai yang ingin membawa menu masing masing.










Rata rata memang seronok kali ini melihat menu-menu yang terhidang. Pada yang baru pertama kali mengikuti program sebegini, mereka cukup terkasima sebab tidak pernah mengalaminya.

Alhamdulillah, majlis berjalan lancar tanpa sebarang masalah. Oh ya, dalam masa yang sama ada juga sesi bertukar-tukar hadiah bersama rakan-rakan. Seronok melihat masing-masing terhibur bila dapat hadiah dari orang lain.

Tradisi yang dapat mengeratkan hubungan silaturrahim seperti ini penting kerana tanpanya, ibarat datang kerja lepas tu balik. Tiada yang dapat mengeratkan sesama manusia melainkan "MAKAN" !

0 comment:

 

Copyright 2010 Biar Berakhirnya Di Sini.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.