Monday 16 January 2023

"Healing".

Apa itu "healing"? 

Sekarang, semakin ramai yang menggunakan perkataan ini dan ianya semakin popular di kalangan netizen sekalian. Baik yang muda mudi malah di kalangan yang berusia; mesti sesekali kita akan mendengar mereka akan menyebut perkataan "healing" di bibir mereka.

Tapi yang sebenarnya, adakah anda tahu apa maksud perkataan "healing" tersebut?


Merujuk kepada kamus Dictionary Oxford language; "healing" bermaksud:

"the process of making or becoming sound or healthy again" ataupun "tending to heal; therapeutic" atau dalam erti kata yang lain, "a healing experience".

Ya, itulah maksud sebenar "healing" dimana ia diguna pakai paling banyak dalam konteks perubatan dan kesihatan. Namun, sesuatu perkataan itu bukanlah tertumpu pada satu maksud sahaja malah ia boleh juga diguna dalam konteks yang lain. 

Kita juga ada mendengar terma seperti "emotional healing" di mana ia adalah proses mengakui, membenarkan, menerima, menyepadukan, dan memproses pengalaman hidup yang menyakitkan dan emosi yang kuat. Ia mungkin melibatkan empati, pengawalan diri, belas kasihan diri, penerimaan diri, kesedaran dan integrasi.

Agak berat juga kalau melibatkan emosi dan perasaan ini namun bagi mereka yang berada di dalam situasi di mana hati telah terluka, patah hati, kecewa dan sebagainya semestinya tahu maksud emotional healing tersebut. Ia sememangnya agak berat untuk difahami oleh individu yang lain yang tidak mengalaminya kerana mereka tidak berada di situasi tersebut.

Terdapat banyak cara untuk kita "heal"kan diri. Ada di antaranya dengan melakukan aktiviti yang mereka paling suka contohnya pergi melancong. Ya benar, melancong juga dapat "heal"kan diri kita dalam misi mencari ketenteraman dalam hidup. Bila fikiran kita kusut dan serabut dengan pelbagai masalah, pergi lah ke tempat yang boleh "heal"kan minda dan perasaan kita. Tempat tempat seperti tanah tinggi, pantai atau pulau adalah paling sesuai untuk seseoran itu "heal"kan perasaan. Dalam masa yang sama, badan juga dapat direhatkan dan "recharge" semula.

Ada orang, cara mereka "heal" ialah dengan pergi berhibur. Berkaraoke, berbasikal, memandu ke kawasan desa malah, ada yang sekadar berjogging atau "brisk walk" di taman taman rekreasi. Itu juga merupakan satu "healing" process yang boleh dilakukan tanpa melibatkan kos yang tinggi.

Apa pun terma yang digunapakai, ia tetap membawa erti serta maksud yang sama iaitu kembali kepada asal dan sedia kala. Biar serumit mana sekalipun situasi yang dihadapi, kita seharusnya mencari jalan untuk memulihkan diri dan perasaan kita, dalaman serta pemikiran agar hidup kita kembali tenang tanpa sebarang rasa negatif. Jika tidak, ia akan menjadi toksik yang akan memakan diri secara perlahan lahan.

Penting bagi seseorang itu untuk kembali kepada fitrah azali kerana setiap manusia yang dijadikan Tuhan dan lahir di dunia ini adalah bersih dari segala sifat negatif. Jika ada yang sebaliknya, maka individu tersebut perlu di"healing"kan dan melalui proses agar dia benar benar "heal" dari sifat sifat tersebut.

Wallahualam.

 

Copyright 2010 Biar Berakhirnya Di Sini.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.