Monday 9 January 2023

Andai dapatku putarkan masa kembali..
Andai dapatku elakkan semua ini agar tidak terjadi..
Andai ku tahu ini yang akan ku terima dan harungi..
Takkan ku turuti apa mahunya..

Sesal kini tiada guna, benda dah pun berlaku. Masa tidak akan dapat diputar kembali. Kadang terfikir, berbaloikah pengorbanan aku selama ini sedangkan aku lihat, tiada satu pun yang bersimpati dengan nasib yang menimpa diri aku sekarang.

Benar, aku tidak menolak takdir dan qada' serta qadar yang telah ditentukan Allah SWT. Setiap yg berlaku pada diri aku; pasti ada hikmah disebaliknya. Aku mungkin tidak dapat melihatnya buat sementara waktu namun, akan tiba masa nanti, semuanya akan baik baik sahaja.

Sepanjang 25 tahun berkhidmat di tempat dan divisyen yang sama, aku tidak nampak apa yang telah aku usahakan, setimpal dengan apa yang aku dapat dan alami sekarang ini. Ya, benar. Mereka ada memberi imbuhan dan 'reward' yang mereka rasa "patut" untuk aku. Bukanlah aku ini tidak bersyukur dengan apa yang sudah aku terima. Memang aku sangat bersyukur dan bertuah kerana dikurniakan itu dan ini sekarang. Tapi, adakah ini yang sepatutnya diterima aku atau; ia sepatutnya lebih dari itu?

Dan bila kini, aku sudah tidak lagi seperti dahulu. Aku sudah tidak mampu melakukan apa yang orang normal di pejabat dapat lakukan, tidak dapat menghadiri seminar, mesyuarat di luar apatah lagi road trip yang syarikat anjurkan gara gara kekangan kesihatan aku. Kadang rasa sedih sebab semuanya telah berakhir dan aku tidak dapat menyumbang sangat seperti orang lain.

Aku cuba untuk membuat sesuatu yang boleh aku lakukan tapi entahlah, adakah ianya cukup dan memadai untuk mereka?

Atau aku harus batalkan hasrat dan niat aku dan hanya memberikan apa yang mampu aku lakukan?

 

Copyright 2010 Biar Berakhirnya Di Sini.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.