Tuesday 17 January 2023

Bersua kembali.

Mesti ramai yang pernah dan tahu apa itu program loyalti. Alah, kalau kita membeli sesuatu barangan atau menggunakan produk itu berulang kali, biasa kita akan ditawarkan dengan program loyalti yang disediakan oleh syarikat yang memberi perkhidmatan atau menjual produk tersebut.

Ia merupakan satu langkah untuk "mengekalkan" pelanggan sedia ada dengan terus menawarkan pelbagai promosi, diskaun atau hadiah percuma yang membuatkan pelanggan berasa gembira dan terus membeli mahupun menggunakan produk serta perkhidmatan mereka. Secara tidak langsung, konsep "pelanggan setia" akan tercipta di dalam kelompok pengguna produk berkenaan.

Macam aku, bohonglah kalau aku katakan aku tidak melayan benda benda macam ni. Kalau dibuka dan diselak dompet tu, bertabur pelbagai kad program loyalti. Sampaikan kocek dompet tu dah tak muat nak simpan! Lawak sungguh.

Sekarang; dah canggih! Tak perlu simpan dah kad physical lagi. Semua mmg sudah tersedia dalam bentuk e-wallet. Mudah dan senang untuk dibawa kerana hanya perlu disimpan di dalam telefon bimbit sahaja. Begitulah perubahan yang terkini berlaku kepada program loyalti ini.

Apa yang menarik ialah, kadang tu tawaran yang diberi memang sangat bagus! Bayangkan kalau menjadi ahli, untuk kali pertama mendaftar, ada yang menawarkan baucar percutian semalam di hotel hotel terkemuka. Itu kalau mendaftar program loyalti untuk hotel lah. Kadang, bila nak 'check-in' dorang terus upgrade bilik hotel kepada yang lebih selesa. Mau tak nak accept ?!!

Selain dari itu, ada juga yang menawarkan barangan atau produk keluaran syarikat seperti bahan makanan, barang kecantikan diri, beg atau pakaian dan sebagainya. Dan memandangkan ada barangan yg menarik, orang Malaysia kita ni lebih senang "jatuh hati" dan tertarik untuk terus menganggotai program loyalti yang ditawarkan.

Apa pun, semua ini terserah kepada pengguna. Ada juga jenis yang tidak suka nak 'join' mana mana program sebab kesukaran mereka untuk meneruskan program tersebut. Ada tu, rimas sebab selalu menerima panggilan dan emel emel berkaitan promosi terkini. Aku sendiri pun kadang tidak suka sebab terlalu banyak sangat "product push" dalam emel aku. Semak je!

 

Copyright 2010 Biar Berakhirnya Di Sini.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.