Friday 2 January 2015

Iman...

Apakah yang dimaksudkan dengan iman dan apa kaitannya dengan kita, umat Islam?

Bagaimanakah tahap keimanan seseorang itu dinilai dan adakah dengan menggunakan skala biasa dapat memberikan jawapan kepada kita?

Iman dalam erti kata yang sebenar ialah aman iaitu tiada rasa takut. Perkataan iman itu sendiri berasal dari kata dasar "al-amn". Pengertian iman dari segi istilah ialah mempercayai Allah SWT dan rasul-Nya dengan pengucapan lidah dan kepercayaan dalam hati tanpa rasa syak dan ragu.

Iman seseorang tidak boleh dilihat atau dinilai dengan pengiraan atau mata kasar kerana ianya bersifat subjektif. Hanya Allah SWT sahaja yang dapat menghitung tahap serta nilai keimanan seseorang itu.

Seperti juga perkara yang lain, iman seseorang juga boleh bertambah atau berkurang. Kuat atau lemahnya iman seseorang itu bergantung kepada cara dan bagaimana dia melalui setiap liku kehidupannya seharian. Sekiranya seseorang itu menitik-beratkan nilai sesebuah keimanan, dia pasti akan melakukan perkara-perkara baik serta menjalankan setiap satu perintah yang diturunkan oleh Allah SWT dan rasul-Nya.

Sebagai contoh, sebagai umat Islam yang taat kepada perintah Allah SWT, sudah menjadi rukun bahawa solat 5 waktu itu adalah WAJIB dilaksanakan kecuali mereka-mereka yang 'tidak boleh melaksanakannya'. Oleh itu, adalah menjadi tanggungjawab kita untuk menunaikan solat 5 waktu itu bila tiba masanya kerana meninggalkannya bukan sahaja menjadi penyebab dosa, malah ia akan melemahkan keimanan serta meruntuhkan tiang agama.

Selain dari itu, keimanan juga akan menjadi lemah apabila kita terjerumus dengan hal-hal duniawi yang sungguh melekakan. Kita jadi alpa dengan status keimanan kita bila kita makin kerap mengejar dunia. Kita sendiri sedia maklum, terlalu banyak "sosial life" yang boleh menjadikan iman kita makin lemah tanpa kita sedar. Tak kiralah sama ada kegiatan sosial itu atas sebab kerja.

Antara tanda-tanda Iman kita kian lemah:


1) Melakukan dosa tanpa rasa bersalah - mungkin kita rasa itu cuma perkara kecil dan remeh. Contohnya, seorang pelakon yang membuka hijabnya semata-mata nak menjayakan watak yang diberi.

2) Rasa susah nak bangun pagi untuk melakukan solat, tapi boleh bangun pagi sebab ada tugas penting atau perlu bertugas di luar.

3) Tidak khusyuk ketika solat - masa sedang solat, otak ligat memikirkan hal dunia.

Asyik merungut dengan ketentuan takdir - bila sesuatu berlaku padanya, dia salahkan Allah, tak percayakan tuhan. Kata Allah tak sayang dia, tak tolong dia.

4) Tak sabar terima ujian - mengeluh bila sesuatu terjadi padanya. Menyalahkan semua yang berkaitan. Melepaskan geram pada orang yang ada kat sekelilingnya.

5) Sentiasa sibuk dengan urusan dunia sahaja - mereka akan dipandang hina jika tiada harta walaupun mereka sebenarnya tahu harta yang banyak itu tak boleh di bawa masuk ke dalam kubur untuk jadi bekalannya kat sana.

6) Meninggalkan Al-Quran tanpa di baca - ramai orang menjadikan Al-Quran sebagai hantaran perkahwinan tapi tak ramai yang mahu membacanya setiap malam untuk memberi cahaya pada rumahnya.

7) Tidak endah manusia melakukan maksiat hatta diri sendiri melakukan nya - melakukan maksiat baginya adalah hak peribadi sebab kubur tak sama. Mereka rasa menjaga hal sendiri lebih baik dari menjaga tepi kain orang lain.

8) Tidak merasa bersalah apabila melakukan sesuatu yang bertentangan dengan ajaran Islam - perkara normal bagi pasangan kekasih berpegangan tangan. “Kolot kalau tak buat. Bercinta memanglah macam nih”, katanya.

9) Tidak merasakan apa -apa pun bila mendengar orang membaca ayat suci Al-Quran - meeker rasa mendengar lagu terbaru yang dinyanyikan oleh artis popular atau pujaannya lebih touching dan menghiburkan.

10) Suruh orang buat baik, tapi diri sendiri tak lakukannya - bila ahli keluarga atau kenalan ada bersamanya, dia menunjukkan contoh yang baik, pijak semut pun tak mati. Tapi dia menjadi dirinya yang sebenar bila tiada bersama mereka.

11) Berasa senang atau gembira bila sesuatu perkara buruk berlaku atau tiada kemajuan terjadi pada orang lain - dia merasa seronok sebab perkara tersebut akan beri peluang yang baik / berguna padanya.

12) Hanya peduli halal dan haram sahaja. Perkara makruh dia tak ambil kisah.

13) Ketawakan orang yang buat kebaikan kecil seperti mencuci masjid - mencuci masjid sebenarnya kerja mudah yang boleh dapat pahala yang banyak. Tapi masih ramai yang tak ambil tahu pun.

14) Tidak peduli akan keadaan umat Islam - ada duit yang banyak untuk beli kereta Maserati tapi tak terbuka hati untuk buat sesuatu untuk membantu rakyat Palestin.

15) Tak rasa bertanggung jawab untuk ikut kemajuan agama Islam.

16) Suka berdebat walaupun tiada bukti - cuma nak tunjuk dia hebat dan nak sakiti hati orang lain dengan hujahnya yang tak ada bukti yang kukuh.

17) Menjadi lalai dan obses kepada diri sendiri - merasa dirinya berjaya atas usahanya sendiri SERTA kelebihan dan kebijaksanaan yang dia ada.



Sumber: E-mel (tidak diketahui)


 

Copyright 2010 Biar Berakhirnya Di Sini.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.