Monday 12 January 2015

Jumlah hari dalam seminggu 7 hari

Malah Allah SWT memuliakan dengan ketujuh-tujuh hari itu dengan para Nabi iaitu Allah memuliakan Nabi Musa AS dengan hari Sabtu, Nabi Isa bin Maryam AS dengan hari Ahad, Nabi Daud AS dan Nabi Syith AS dengan hari Isnin, Nabi Sulaiman AS dengan hari Selasa, Nabi Salleh AS dengan hari Rabu, Nabi Yaakub AS dan Nabi Ibrahim AS dengan hari Khamis dan Nabi Muhammad SAW dan umatnya dengan hari Jumaat.

Rukun solat ke-7 ialah sujud. Untuk sujud menjadi sah, hendaklah 7 anggota tubuh mencecah ke bumi sewaktu sujud iaitu dahi, dua tapak tangan, dua lutut dan dua kaki.


Allah telah menciptakan 7 lapisan langit dan 7 lapisan bumi.

Allah S.W.T. telah menghiasi padang yang lapang dengan TUJUH lapis bumi. Firman Allah SWT di dalam Surah At-Talaq ayat yang ke-12 yang bermaksud:

"Allah yang menciptakan TUJUH petala langit dan (Dia menciptakan) bumi seperti itu; perintah Allah berlaku terus menerus di antara alam langit dan bumi. (Berlakunya yang demikian) supaya kamu mengetahui bahawa sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu, dan bahawa sesungguhnya Allah tetap meliputi ilmu-Nya akan tiap-tiap sesuatu."

Kemudian Allah S.W.T. menghiasi bumi itu dengan TUJUH lautan. Sebagaimana firman-Nya di dalam Surah Luqman ayat yang ke-27 yang bermaksud:

"Dan sekiranya segala pohon yang ada di bumi menjadi pena, dan segala lautan (menjadi tintanya), dengan dibantu kepadanya TUJUH lautan lagi sesudah itu, nescaya tidak akan habis Kalimah-kalimah Allah itu ditulis. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."

Allah S.W.T. telah menghiasi Al-Quran dengan TUJUH surah yang panjang, kemudian munghiasinya pula dengan TUJUH ayat pembuka kitab (faatihatul-kitaab). Firman-Nya di dalam Surah Al-Hijr ayat yang ke-87 bermaksud:

"Dan sesungguhnya Kami telah memberi kepadamu (wahai Muhammad) TUJUH ayat yang diulang-ulang bacaannya dan seluruh Al-Quran yang amat besar kemuliaan dan faedahnya"


Allah juga menciptakan 7 pintu syurga dan 7 pintu neraka

Allah S.W.T. telah menghiasi neraka dengan TUJUH tingkat iaitu Jahannam, Sa'ier, Saqar, Jahiim, Hurhamah, Ladhaa dan Hawiyah. Kemudian Allah menghiasinya dengan TUJUH pintu, sebagaimana firman-Nya di dalam Surah Al-Hijr ayat yang ke-44 bermaksud:

"Ia mempunyai TUJUH pintu; bagi tiap-tiap sebuah pintu ada bahagian yang tertentu dari mereka (yang sesat dan menyesatkan itu)"

Surat Al Hijr Ayat 87:-
“Dan Sesungguhnya Kami telah berikan kepadamu tujuh ayat yang dibaca berulang-ulang dan Al Quran yang agung.”

Dalam Matematik pula, nombor 7 digelar sebagai 'safe prime', iaitu sebagai penyelesaian kepada kebanyakan permasalahan kira-kira yang melibatkan bilangan genap, polinomial, vektor dan faktor sepunya. Heptagon juga mempunyai 7 sisi yang sekata.

  • Kalimah Syahadat dalam "Laa Ilaaha ilaa Allaah, Muhammad rasul Allah" terdiri dari 7 kata
  • Al-Fatihah yang merupakan penghulu segala surah, juga terdiri dari 7 ayat termasuk Bismillah.
  • 7 huruf tiada dalam surah Al-Fatihah
  • 7 takbir dalam rakaat pertama solat Hari Raya
  • Ayat tentang kiamat disebut dalam Al-Quran sebanyak 77 kali
  • Raja mesir bermimpi dengan 7 perkara.
  • Kanak-kanak diperintahkan solat semasa berumur 7 tahun
  • Tawaf mengelilingi Kaabah 7 kali, Saie juga 7 kali, lontaran di jamrah juga 7 biji batu
  • Dalam Al-Quran 7 tempat sujud
  • Elekron hanya mencapai ke tahap ke 7 sahaja
  • Pelangi mempunyai 7 warna
  • Terdapat 7 atom karbon dalam setiap molekol heptana
  • Angka 7 juga adalah nilai 'neutral' antara sifat asid dan alkali.
  • Atom di dalam nitrogen diwakili dengan nombor 7
  • Tulang belakang leher manusia yang menyambungkan kepada mempunyai 7 'cervical vertebrate'
Banyak lagi rahsia angka 7 ini. Ia mengandungi hikmah tersembunyi yang tidak mampu diterjemahkan oleh akal.

Wallahualam.

Sumber: E-mail (tidak diketahui)

 

Copyright 2010 Biar Berakhirnya Di Sini.

Theme by WordpressCenter.com.
Blogger Template by Beta Templates.